VKSJ

image

Op de dag dat Seppe zijn eerste fles poedermelk van zijn vader kreeg, ging Anna voor het eerst naar de Vksj. Ik zei wel 10 keer tegen mezelf “niet bleiten, niet bleiten, niet bleiten”, maar ik deed het toch. Het melig moedermens in me kwam weer boven. Anna ziet dat er wel 4 vriendinnetjes zijn. Slik. Anna gaat in een formatie staan, als één van de allerkleinsten. Slik. De leidsters zingen een lied met gebaren erbij. Slik. Anna stap vrolijk en gezwind mee naar het park en kijkt amper naar ons. Slik.
We gaan Anna halen en ze is mega enthousiast. Slik. Ik ben eigenlijk niet geïnteresseerd in het filmpje over het voorbije kamp, maar blijf toch kijken. Ik bijt op mijn lip, ik bijt op mijn kaak, ik kijk net boven de geprojecteerde beelden, maar niets helpt. Ik ben blij dat het donker is in het vksj lokaal.

Over wat gaat dit stukje eigenlijk?
Over ons meisje die hopelijk net als ons een fantastische periode in een jeugdbeweging tegemoet gaat.
Over jeugdig enthousiasme en jonge mensen die kinderen entertainen en hoe schoon dat wel niet is.
Over moeders die loslaten.
Over die tranen van ontroering waarover ik me schaam, maar toch weer niet.

Een gedachte over “VKSJ

  1. Nou, dat is iets dat we Luka and Lyla hier jammer genoeg ontnomen hebben. Leuk om te zien dat het me waarschijnlijk een krop in de keel besparen zal.

Geef een reactie

