Waarom?

We zagen het niet aankomen, maar we zitten er vollenbak in; de waarom-fase. Tevoren keek ik daar eigenlijk naar uit. Ik dacht dat ze met intelligente waarom-vragen ging afkomen en dat ik dan heel veel over de wereld zou kunnen uitleggen. En ik leg graag uit.

Maar ik was mis. Er worden ook veel niet-intelligente waarom-vragen gesteld. En vragen waar ze het antwoord al lang van kent. Waarommen om te waarommen als het ware. En daar ben ik blijkbaar minder geduldig in.

Een voorbeeld

We wandelen in de Ardennen. Het regent lichtjes en alles is nat en drassig. We passeren een wei met koeien.
Waarom zijn die koetjes vuil?
Omdat ze in de modder staan.
Waarom staan ze in de modder?
Omdat het regent.
Waarom regent het?
Omdat er ergens heel ver weg in de grote oceaan water verdampt en dan worden dat wolkjes en dan waaien die naar hier en bij ons vallen er dan regendruppeltjes uit.
Waarom vallen die eruit?
OMDAT WE MET EEN LAGEDRUKGEBIED ZITTEN.
Stilte…(op het licht gezoem van haar kleine hersentjes na, die zijn vollop aan het werk…)

4 gedachtes over “Waarom?

  1. herkenbaar. Hier ook zo eentje. Gaan we niet door de tunnel? Nee. Waarom niet? Omdat we ergens anders moeten zijn. waarom? omdat dat nu zo is. de weg die we volgen heeft geen tunnel. waarom niet? …. grrr… :-)

  2. haha, ik heb het luidop voorgelezen aan de man. En dat van de tunnel ook. Zo herkenbaar. En de waarom-fase duurt toch wel een half jaar ofzo.
    Gelukkig volgt daarna ergens de pipi-kaka fase … veel leuker

Geef een reactie

