School…ook nieuw voor mij.

Anna heeft haar eerst twee volle weken school erop zitten. Tijd voor enkele citaten/bedenkingen.

Feedback. Als er voor mij 1 grote aanpasing is, is het wel de feedback over je kind die drastisch vermindert. In de kreisj kon ik altijd wel vragen of ze geslapen had, goed gegeten. Of ze braaf was geweest of lastig. De weekmenu hing uit,… Wat een verschil met nu. Ik heb de juf enkel gezien op de eerste schooldag. In het heenenweerschriftje staan 2 korte stukjes over Anna die het heel goed doet, maar toch blijf ik op mijn honger zitten. Het zal wel wennen, maar nu vind ik het nog een ietsiepietsie lastig.

*

Als ik Anna vraag wat ze op school heeft gedaan, zegt ze steevast “Patatjes gegeten.” :-) Om toch even mee te gaan in dit voor mij minder essentiële onderwerp, vraag ik dan “En wat heb je nog gegeten?” Als ik haar mag geloven, eten ze om de twee dagen vis en wotteltjes.

*

De voorbije weken ging Anna fulltime naar school. Van 8u tot 17.15u, want wij werken beiden fulltime. Wat voelde ik mij een slechte moeder toen ik haar de eerste woensdag kwam oppikken. Er liepen nog amper kindjes rond en ons meisje lag als een zielig hoopje kleuter op de schoot van een meester. Doodop. Met een andere broek aan wegens een accidentje. Ik tilde haar op en droeg haar naar huis. Helaas moest er nog een kleine boodschap gedaan worden en ik hees Anna in de draagdoek. Na nog geen 100m wandelen, sliep ze al. Hoe doen andere ouders dat? Hebben jullie allemaal glijdende werkuren? Of werkt er telkens één van jullie deeltijds? Of thuis? Springen de grootouders in of hebben jullie een au pair?

De tweede woensdag vertrok het Lief om 5u naar z’n werk waardoor hij ruimte had om Anna vervroegd op te halen. Hij kon dan thuis doorwerken tijdens haar middagdut. Vanaf volgende week komt Anna’s oma op woensdag.

*

Anna, met wie heb je vandaag gespeeld? Met Uma (steeds als eerste). En Mette. En met wie nog? Maxim. En wie is het leukste kindje? IKKE!

*

Op een avond ga ik Anna oppikken. De grote zus van Anna’s vriendje Theo komt erbij staan. “Anna heeft vandaag een beetje geweend“. Krak, zei mijn hart.”En ik heb haar getroost”, vervolgde ze. Ik kreeg tranen in mijn ogen van ontroering.

*

Sinds een week vindt ze het woord ‘kaka’ enorm grappig. Dikwijls gaat het als volgt: “kaka, hahahaha, KAAAKAAAA, hahaha, mama, KAKAKAKAKAKA” x 27. Ik heb haar uitgelegd dat het niet zo netjes is, maar verder negeer ik het een beetje (als ik mij kan inhouden van lachen tenminste.)

15 gedachtes over “School…ook nieuw voor mij.

  1. Ik ben inderdaad blij dat ik flexibele uren heb en dat dat toch wel héééél handig is als je kindjes hebt. *laat maar komen*

  2. ik lees hier met een klein hartje mee. Na de kerst zal Jools ook moeten gaan hier en ik hou mijn hart al vast. Voor haar en haar aanpassingsvermogen (ze houdt nogal van structuur en kan de laatste tijd niet goed tegen veranderingen) én voor de practische kant van het verhaal. Hoe gaan wij dat in godsnaam oplossen??? Wij werken ver van huis (nu gaat ze naar de creche in brussel, wij werken in antwerpen en zaventem en wonen in tienen), en hebben géén familie in de buurt…. Ik lig er nachten van wakker en het is mij een groot raadsel hoe dat ooit goed gaat komen. Vooral omdat we nog altijd halte zullen moeten houden in brussel om haar zus op te pikken in de creche…HELP.

  3. Wij hebben bewust dochterlief ingeschreven in het dorpsschooltje waar niet wij, maar mijn ouders wonen. Mijn mama is dus degene die haar (bijna) alle dagen naar school brengt & komt halen. Ik zet haar gewoon om 7u bij mijn ouders af, nog in haar pyamaatje. Een hele luxe eigenlijk!

  4. Amai zo vroeg op pad al dan? Zelfs dat is hier geen optie…Met al dat verkeer enzo…wij kiezen hier eigenlijk wel alletwee onze uren zelf, maar door de file is het bijna onmogelijk om echt vroeg te beginnen (tenzij we om 5u zouden opstaan ofzo). Wij denken er aan iemand te zoeken om één dag per week Jools van school te kunnen halen. één dag ben ik thuis (4/5de), is nog “maar” drie dagen moeilijkheden….

  5. we hebben een dochtertje van 3,5 die vorig jaar ook voor het eerst naar school is gegaan. Mijn man heeft toen op woensdag zijn ouderschapsverlof opgenomen. Ik probeer één dag in de week thuis te werken en de andere dagen moet ook zij in de opvang blijven tot rond 17u. Hannah had het geluk dat zij op school in de namiddag mocht slapen (de kleintjes mogen slapen van 13u tot 15u). op die manier was ze niet compleet uitgeput als ze in de opvang op school moest blijven.

  6. Herkenbaar hoor! En wij werken momenteel ook allebei fulltime, waardoor wij ’s avonds pas om 18u thuis zijn. Toen KleineMan net naar school ging heb ik eventjes 4/5 gewerkt om hem op woensdagnamiddag te kunnen laten slapen. Maar nu ik terug fulltime werk, merk ik het toch dat hij het heel moeilijk heeft en dus offeren we af en toe een dagje verlof op… Vanaf september dus terug 4/5!

  7. Ze zijn inderdaad nog zo klein als ze aan de kleuterschool beginnen. Gelukkig slaapt het kleinste klasje bij Jolan nog een uurtje. En hij blijft in de opvang tot bijna 18u. Nu met het mooie weer is dat niet echt zo erg, hij speelt graag buiten. Maar in de winter is dat wel zielig. Dan zitten ze de hele dag binnen en zit hij op het einde van de dag echt te wachten tot we hem komen halen.
    Gelukkig heb ik sinds begin mei ouderschapsverlof (halftijds) tot de baby komt. En daarna zal hij weer zolang naar de opvang moeten gaan.

  8. mijn zoon gaat van zijn 2,5 naar school en hij gaat bijna elke dag met veel plezier. maar ook altijd tot het uiterste van de nabewaking (17u30). Alleen op woensdag gaat ie naar mij moeder. Dat lijkt tof, maar het is soms ook jammer omdat ie dan niet kan gaan spelen bij andere kindjes. Ik neem daarom soms wat verlof op om met hem naar iemand te gaan spelen…
    En wat voor sommigen misschien een nadeel lijkt, maar ik vind het een reuzevoordeel is dat ze bij ons van het kleuterschooltje naar het lagere schooltje stappen als de school uit is. Om 15u20 is de school uit, dan doen al die kleuters hun jasje aan, boekentasjes mee en dan maken die een wandeling naar de lagere school. Ze komen daar ongeveer om 16u aan. En dan spelen die nog een uurtje op de speelplaats of in de speelklas. Door die wandeling hebben ze een extra ‘verkeersmoment’ wat toch belangrijk is als je in de stad woont en daardoor is het ‘speeluurtje’ ook niet te lang. Ik moet Tadeusz altijd mee naar huis trekken. Die wil niet mee.
    Het niet weten wat ze doen vind ik ook lastig. Als ik lees van dat ‘wenen en troosten’ bij jou dan ben ik zelfs ook ontroerd. Ik kan me zo voorstellen hoe dat voelt! Ik moet me soms inhouden als ik op de speelplaats binnenkom en ik zie tadeusz spelen met andere kinderen, dat kan mij soms zo ontroeren… Dat leven dat ik baarde, dat nu helemaal op zich leeft…

  9. @missfolies: zo deden mijn ouders het ook. mijn oma bracht me en kwam me halen van school. later bleef mijn mama thuis en kwam zij mijn broer, zus en mij halen.
    @jessie: onze babysit en tevens verzorgster in de kreisj werkt voorlopig deeltijds en mocht de oma niet kunnen komen op woensdag, zou ik het haar zeker gevraagd hebben. Misschien zijn er wel studenten die zo’n vaste babysitpost wel zien zitten.
    @

  10. @ysabje: ik denk dat anna het ook wel ok vind in de opvang. ’s morgens is ze me alleszins snel vergeten als ze al dat speelgoed ziet.
    @allen: ik werk na een periode van 1 jaar 4/5den opnieuw fulltime. ergens na de zomer hoop ik opnieuw wat uren minder te werken.

  11. Het gebrek aan feedback is idd een enorme aanpassing, daar had ik het in het begin ook heel moeilijk mee. Maar je wordt dat idd wel gewoon, én ze worden zelf ook groter en gaan ook meer vertellen (echt waar, in het begin was het hier ook altijd hetzelfde: Pauline kleurde de hele dag en Amelie speelde de hele dag met de auto’s, als ik hen moest geloven ;-) Nu hoor ik zeer maar dan ook zeer uitgebreid het hele daggebeuren in de klas)!

    Ik werk halftijds en werk vlakbij, en kan idd, op enkele uren na, flexibel zijn, wat het wel wat makkelijker maakt. Maar dat extreme vermoeid zijn, dat gaat gelukkig ook wel weer voorbij!

  12. Ik heb iemand die mijn zoontje gaat ophalen als de school uit is. Hij is dan thuis, zij geeft hem iets te eten, speelt met hem, stopt hem in bad en als hij zelf aan het spelen slaat, strijkt ze een beetje of ruimt ze wat op, dat is echt ideaal! Ik dacht dat ik nooit iemand zou vinden die dat wil doen, maar het was echt eenvoudig, ik heb gewoon een beetje rondgevraagd. Mijn buurvrouw vond iemand via het regionale krantje of het boekje van de bond voor grote en jonge gezinnen.

  13. ben blij dat je mama de vele geprekken in de creche tof vond.jente gaat nu ook volle dagen naar school,ik heb 3 dagen geweend als ik hem moest afgeven want dat was niet zo makkelijk na al die jare bij mama in creche.

Geef een reactie

