Klussen

De titel had ook kunnen zijn: “De genderneutrale opvoeding”.

Vóór we aan kinderen begonnen, was ik er zeker van, onze kinderen gingen poppen krijgen én autootjes. Een keukentje én een garage. Geen rolbevestigende dinges. We kregen een baby en babyspeelgoed is per definitie uniseks. De baby werd een meisje en de hardwerkende carrièrevrouw (ahum!) ging 4/5 werken. Het meisje zag haar moeder koken, wassen, plassen, strijken en kuisen op vrijdag. En dat wilde zij ook. Op een rommelmarkt kreeg ze een roze stofzuiger waarmee ze promt de kasseien mee begon te stogzuigen. Na een bezoekje aan de Kringwinkel bracht ik een strijkplankje en ijzer mee.

En die genderneutrale opvoeding dan? Dat komt wel. Als de vader aan het klussen slaat, wil Anna meedoen. De gigantische nieuwsgierigheid van het kind en de inwendige drive die z’n peuter heeft om vanalles te willen bijleren, zorgen voor een evenwicht.

Vader en dochter voegen de koer

 

ps Dit klinkt allemaal wel wat zwaarder dan ik het eigenlijk bedoel. Maar toch, ik zou het echt wijs vinden, mocht ze later geheel zelfstandig een vijs in een muur durven boren. Ofzo.

4 gedachtes over “Klussen

  1. Ik hoop ook dat “mijn mannen” later een beetje huishouden kunnen doen. Dus hier vind je ook wel een stofzuiger, een keukentje, zelfs poppen. Maar als je ze laat doen, dan lopen ze hele dagen met de werkbak rond om te boren en te kloppen :-)

  2. ik merk toch dat veel meisjesspeelgoed miro compleet niets interesseert
    de auto’s die isla ook had als baby, zijn nooit zo dikwijls gebruikt als nu

    soms denk ik dat de verschillen echt ergens in de genen ook zitten

    maar hey, ’t is wel handig als ze van alles wat kunnen ;-)

  3. @Maaike: ja, ongetwijfeld zit zoiets ook in de genen. Maar ik wil er gewoon geen vrouwtje-vrouwtje van maken en haar gewoon vanalles aanbieden.

  4. Nele, ooh zo schone weetjes en verhaaltjes! Om te blijven lezen! Vooral de mamaliefde en engelengeduld is bewonderenswaardig. Geniet!

Geef een reactie

