Ontwikkeling der woordenschat

Daar waar Anna vorige vakantie serieuze sprongen maakte op motorisch vlak (zelf zitten in juli 2009 en kruipen in augustus 2009), heeft ze dit jaar megasprongen gemaakt op verbaal vlak.

Ze babbelde al en zong al, maar nu zijn het heuse twee en driewoordzinnetjes.

Enkele voorbeelden:

Papa foon belle? => Mama, hier, pak de telefoon en bel papa op

Oma auto uisje? => Gaat oma met de auto naar huis?

Mama tasje thee? => Mama, wil jij een tasje thee? (er wordt hier wat thee afgedronken en ik moet eerst blazen want het is te warm)

Ze verstaat ook goed waar het om gaat.

Ik kom thuis met nieuwe kleertjes en toon ze. Direct zegt ze: “Anna kleertjes passe?”

Of ze zegt ons na: Stress! of Mooi!

Ooit las ik ergens dat kinderen 1 groot avontuur zijn, en daar is geen woord van gelogen. Het is elke dag opnieuw verrassend en leerrijk. Ik vond het de max als ze aan 6 weken naar me lachte, nadien toen ze als 1ste woord “lichtje” zei, vervolgens toen ze mama zei en nu, nu ze gewoon haar eigen woorden en zinnen zegt. Fantastisch!

Een gedachte over “Ontwikkeling der woordenschat

  1. gisteren zei ze tegen mij:mama appesjien kopen.
    Ik vind het een heel leuke leeftijd en elke week amuseren we ons een kriek!

Geef een reactie

