Straffen enzo

Juffrouw Baele begint kuren te krijgen. Van sommige dingen weet ze heel goed dat het niet mag en doet ze het toch. Zoals met één armveeg haar bord pastasalade op de grond kieperen.
“Postief gedrag bekrachtigen en negatief gedrag negeren”, zegt de psychologe in mij. Maar ook: “Sorry, dit gaat te ver en dit moet je duidelijk weten, jongedame!”. Op zo’n moment moet Anna in de hoek. Tot nu toe is dat nog maar 3 keer gebeurd. Vorig weekend heb ik haar uit haar stoel geplukt en haar naast de boom (we zaten in de tuin te eten) met haar gezicht naar de muur gezet. Ze bleef stil staan en begon dan hartverscheurend te huilen. 1 minuut lang. Nadien kreeg ze een uitleg waarom en gingen we terug aan tafel. En Juffrouw Baele kreeg een nieuw bord en at flink verder.
Ik vind dat dit allemaal wel goed klinkt en een beetje zoals de boekskes zeggen enal, maar man, soms is dat toch ne strijd. En man, soms hoor je jezelf toch voor de 10 000ste keer hetzelfde zeggen.
Opvoeden zeker?

2 gedachtes over “Straffen enzo

  1. Het moet niet makkelijk zijn. Op tv bij die supernanny ziet dat er zoooo evident uit. Maar ik denk dat ik het later nog erg lastig zal krijgen. Met consequent zijn, met op 1 lijn zitten met uw partner, met van uw hart ne steen maken, met geduld hebben, …

  2. Ik ondervind ook dat het niet altijd zo gemakkelijk is als het in de boekskes lijkt.
    Vooral slecht gedrag negeren is supermoeilijk (en meestal niet mogelijk, vind ik). Het ene kind is ook het andere niet. Mijn aanpak verschilt soms bij mij twee kindjes. Wacht maar… niet verschieten als je dochter plots “ja” antwoordt met een vette glimlach als je haar vraagt: “ga je in de hoek staan?”.
    Er komen zeker nog moeilijke (opvoed)momenten. Maar die wegen niet op tegen de mooie momenten (kusjes, knuffels, versjes, “jij bent de allerliefste/beste/mooiste, mama”, “ik zie je graag, mama”,….)!
    Succes! Ge doet dat zeker en vast goed!

Geef een reactie

