Buikslaper

Als kersverse moeder was ik danig in de ban van wiegendood. De temperatuur op de kamer werd nauwlettend in de gaten gehouden, een donsdeken was uit den boze en last but not least: het kind werd steevast op de rug gelegd om te slapen. Ik kocht een Aerosleepmastrassenbeschermer, Anna moest maar eens in haar slaap op haar buik draaien en…ik mocht er niet aan denken. Mijn moeder begreep mijn ongerustheid niet helemaal: toen ik piep was, moest ze mij net op mijn buik leggen.

Later liet ik het los. Anna draaide zich steevast op haar zij en later op haar buik om te slapen. Eigenlijk is het strikt gezien meestal niet eens buikslapen, het is schouder-knie-slapen-met-de-kont-in-de-lucht.

4 gedachtes over “Buikslaper

  1. Hier net dezelfde slaaphouding (bij Leah dan :-)). Mij hebben ze altijd gezegd dat het niet meer gevaarlijk was van het moment dat ze zichzelf vlot kunnen draaien.

  2. Hier ook twee fervente buikslapers. Drie eigenlijk, mij meegerekend :)

    Bij Nora probeerde ik het ook te vermijden. Marie legden we na een paar weken zelf op de buik omdat ze zo onrustig sliep…

  3. Ik heb 3 dochters die nu al 23j, 21, en 17j, zijn. Toen het babietjes waren moesten we ze juist op hun buik leggen om te slapen. Zo zie je maar he, wat moet je dan geloven? Ik zou het niet weten.

  4. Typisch: voor m’n eerste kindje was ik ook panisch voor wiegendood en draaide ik hem steevast op z’n rugje. Bij ons tweede was ik veel geruster, zij slaapt ook op haar buikje. Ik zie dat je ook een slaapzakje gebruikt, da’s inderdaad ook veilig en super gemakkelijk hè.
    Ik denk dat als je alle andere tips tegen wiegendood volgt (geen donsdeken, kussen, knuffels, niet roken in de ruimte/huis, enz.) dat je gerust je kindje op zijn/haar buikje mag laten slapen. Naar mijn ervaring hè…

Geef een reactie

