Woordenschat

Je hebt kindjes die snel zijn op motorisch vlak en je hebt kindjes die verbaal rapper zijn.

Ik heb zo’n vaag vermoeden dat Anna van die eerste soort is. Stappen deed ze alleen vanaf haar eerste verjaardag ongeveer. Klimmen en klauteren is haar leven.

Op woordjes moesten we dus iets langer wachten. Ze begon met “ichtje” ergens voor de kerstperiode.

Sinds enkele weken komen er hele verhalen uit haar mondje, helaas pindakaas, voor ons quasi onverstaanbaar.

Wat verstaan we wel?

  • ba: bal
  • papa: ouder van het mannelijke geslacht
  • mama: jawel, ze zegt intussen ook mama en ik vermoed dat ze mij daarmee bedoelt
  • opa: opa
  • owa: oma (zietzie, die “m” is iets moeilijks)
  • tia: schommelen in de hangmat
  • eutjetoe: deurtje toe, het kind doet graag deuren toe. Ik heb dat haar maar een beetje geleerd. :-)
  • tuut: tuut

Voor de rest kan ze zowat de hele kinderboerderij imiteren: de koe (beu), het varken (rrrrr), kip (pok pok pok), ezel (a-i of i-a), poes (mauw).

Ze laat ook duidelijk merken dat ze dingen begrijpt, maar uitspreken zit er voolopig niet in. Ze heeft tijd, natuurlijk. Maar ik ben wel al benieuwd.

Een gedachte over “Woordenschat

  1. en “tante!” en “aaaaanaaaaaa” die zijt ge nog vergeten :-) troost u jong, ik was traag in beide zaken en kijkt: hoe succesvol ik wel niet geworden ben: dokter advocaat high society enal ;-) alles op z’n tijd. ze begrijpt inderdaad al veel vind ik. moet frustrerend zijn voor haar om je niet te kunnen uitdrukken.

Geef een reactie

