School

In Gent moet je er op tijd bij zijn om je peuter in te schrijven in een school. Hele scenario’s zoals bij de crèchezoektocht passeerden door mijn gedachten. Daarom besliste ik om er deze keer écht heel erg op tijd bij te zijn. (nvdr Anna is vandaag precies 16 maanden en zal in principe ten vroegste in juni 2011 kunnen instappen.)

In Gent bestaat er een systeem van voorrangsplaatsen. Soms voor “witte” kindjes in concentratiescholen, soms voor kansarmere kindjes in “witte” scholen. De eerste inschrijvingsronde ligt al even achter ons, maar omdat ik een diploma hoger onderwijs heb en wij een soort van Nederlands praten met elkaar, kon ik toen niet intekenen.

Dinsdag 2 maart stond al een hele tijd in mijn agenda; gisteren mochten we onze dochter aanmelden op www.meldjeaan.be. En ik gaf vol spanning onze voorkeurschool in. Er zou zo eens geen plaats meer zijn…Maar jawel, nog plaats over! Joehoe!

Vandaag namen het Lief en ikzelf een half dagje verlof en we trokken naar het schooltje in kwestie. De directeur nam zijn tijd en toonde ons de peuterklas, de refter, de weeceetjes, de speelplaats. Er is een slaapklasje met een opvoedster en een mama die vrijwillig komt helpen. Kindjes moeten niet persé 100% zindelijk zijn, maar 3 à 4 accidentjes per dag is niet evident voor de peuterjuf, zei hij nog. In het 6de leerjaar zijn er leerlingen die vrijwillig helpen met de peuters. Er is aandacht voor de kleintjes en onze dochter zal zeker niet verloren lopen. De meesten kinderen kennen bijna (alle) kindjes en peuters worden ook zoveel mogelijk afgeschermd van voetballende 11-jarigen. Er is per jaar maar 1 klasje en de school -naar Gentse normen- echt niet veel leerlingen.

Ik was overdonderd door zoveel info, maar ook heel erg ontroerd door de warmte die van deze school uitging. Hier zal ik ons meisje graag achterlaten.

6 gedachtes over “School

  1. He das goed dat je zeker bent dat je je dochter daar wil achterlaten he! Niet gemakkelijk toch, een school kiezen!

  2. Ik ben Gentse en ging dus ook in Gent naar school. Naar het Instituut Van Gent (IVG): dat was ook zo’n kleine school met per jaar maar 1 klasje. Mocht dat ook jouw gekozen school zijn, kan ik zeggen dat ik alleen maar goeie herinneringen aan “mijn” school heb.
    Geniet nog van haar crèche-tijd, haar school-tijd zal er heeeeel snel zijn!

  3. IVG ken ik niet. Anna zal naar een andere school gaan. Ik zeg eigenlijk liever niet op het internet waar precies, net zoals ik liever niet zeg waar we wonen.

  4. ‘k Had hier en daar bij mama’s van kindjes uit de buurt ook al gevraagd waar zij hun kindjes naar school lieten gaan. En ook haar lief Theo zal naar daar gaan. Wie zijn wij om die prille liefde te boycotten :-)

  5. Joepie! Hoera! Eureka! Demax! Zo wijs! Nie normaal!

    Zo leuk voor jullie dat Anna op jullie voorkeurschool zal kunnen zitten. Ik ben echt blij!!

  6. als ik het zo lees, dan herken ik er precies heel veel in. ik denk dat onze oudste zoon ook naar die school gaat (nu al een jaar ondertussen) en we zijn er heel tevreden over.
    als je vragen hebt, geef maar een seintje. onze jongste zoon gaat er ook naar school vanaf 1/2/2011.
    gr – Sofie

Geef een reactie

